Koncepcja przedszkola
Zachęcamy wszystkich Państwa do zapoznania się z koncepcją funkcjonowania Niepublicznego Przedszkola im. Walta Disneya w Chrzanowie.
§1 Praca wychowawcza, opiekuńcza i dydaktyczna opiera się na następujących dokumentach
- Statut Przedszkola,
- Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17),
- Rozporządzenie MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324 z późniejszymi zmianami),
- Program wychowawczo – dydaktyczny,
- Programy i metody wspomagające rozwój dziecka:
a) metody aktywizujące, metody czynne pobudzające do aktywnego myślenia i działania,
b) pedagogika zabawy „Klanza” – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacyjnych,
c) „Dziecięce masażyki” wg. M. Bogdanowicz,
d) „Przez ruch i obcowanie ze sztuką do wiedzy i umiejętności” – inspiracje wierszem, piosenką oraz utworem muzycznym, tańce i zabawy, choreoterapia oraz elementy arteterapii (wyrażania emocji i uczuć poprzez sztuki plastyczne, zabawy plastyczne rozwijające myślenie twórcze),
e) elementy muzykoterapii i relaksacji w pracy z dziećmi nadpobudliwymi,
f) metody wspomagające rozwój zmysłów, rozwój intelektualny, myślenie twórcze, wspomaganie małego dziecka w rozwoju zdolności do skupiania uwagi i słuchania,
g) programy: „Bezpieczny Przedszkolak”,”Cała Polska Czyta Dzieciom”,”Czyste powietrze wokół nas”,”W zdrowym ciele zdrowy duch”,”Przyjaciele natury”,
§2 O naszym przedszkolu
Przedszkole jest placówką niepubliczną. Posiada 3 sale do zajęć oraz pełny węzeł sanitarny. Budynek, w którym zlokalizowane jest przedszkole jest bezpieczny i spełnia wszystkie obowiązujące normy. Posiadamy dobrze wyposażone sale do zajęć, estetyczne otoczenie i plac zabaw. Pomieszczenia przedszkolne oraz środki dydaktyczne pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne wyposażenie i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na świeżym powietrzu. Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą kwalifikacje pedagogiczne. Kadra tworzy życzliwą atmosferę współdziałania, a także systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci.
§3 Specyfika przedszkola
W przedszkolu organizowane są zajęcia wzbogacające ofertę przez następujących specjalistów: logopedę, rytmika, lektorów języków obcych (angielskiego, francuskiego), instruktorów karate i gry w szachy, katechetę. Placówka zatrudnia również lekarza pediatrę i psychologa dziecięcego. Raz w miesiącu organizowany jest wyjazd do Centrum Zabawy i Rozrywki „Maffelka”, gdzie odbywają się uroczystości urodzinowe dzieci. W ofercie edukacyjnej przedszkola znajdują się również różnorodne wydarzenia kulturalne np. teatr, kino, wycieczki. Dzieci poznają otaczający świat społeczny i kulturalny poprzez uczestnictwo w wycieczkach oraz uroczystościach i imprezach przedszkolnych. W przedszkolu rozwijamy postawy ekologiczne, uczymy poszanowania dla otaczającej nas przyrody oraz wzbogacamy wiedzę dzieci o naszym regionie.
§4 System wartości
- Dbałość o poczucie bezpieczeństwa dzieci i życzliwą atmosferę.
- Wszechstronny i harmonijny rozwój dzieci ze szczególnym wspieraniem indywidualnego rozwoju.
- Wrażliwość na potrzeby innych i estetykę otoczenia.
- Rozwijanie kreatywnego myślenia i twórczego działania.
- Poszanowanie tradycji narodowych i lokalnych.
- Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania się i zgodnego współdziałania.
- Rozwijanie zainteresowań światem przyrody – kształtowanie postaw proekologicznych.
§5 Wizja przedszkola
- Niepubliczne Przedszkole im. Walta Disneya w Chrzanowie wspomaga rozwój i edukację dzieci w warunkach przyjaznych, bezpiecznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych. Nasi absolwenci będą wyposażeni w wiedzę i umiejętności, które pozwolą im sprostać wymaganiom stawianym w szkole. Będą otwarci na kontakty z innymi ludźmi, cechować ich będzie śmiałość i twórcza postawa.
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości. Przedszkole wyposaża dzieci w wiadomości i umiejętności niezbędne do dalszej edukacji.
- Oferta edukacyjna stwarza warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
- Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenie wpływają na wysoki poziom pracy.
- Wszyscy pracownicy zobowiązani są do przestrzegania praw dziecka oraz dbania o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
- Przedszkole stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenie w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy i piękna.
- Przedszkole realizuje cele promujące szanowanie przyrody oraz zdrowy styl życia.
- Przedszkole stwarza warunki do poznania naszego regionu.
§6 Misja przedszkola
Nasze przedszkole:
- a)zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo,
- b)tworzy warunki dla indywidualnego i wszechstronnego rozwoju dziecka,
- c)traktuje każde dziecko indywidualnie i podmiotowo,
- d)kształtuje postawy moralne,
- e)przestrzega zasad wynikających z Konwencji Praw Dziecka,
- f)troszczy się o zdrowie, bezpieczeństwo i harmonijny rozwój dziecka,
- g)wdraża do zachowań społecznie akceptowanych,
- h)przygotowuje dzieci do przeżywania sukcesu, ale również do radzenia sobie z porażkami,
- i)rozbudza zainteresowania otaczającym światem przyrodniczym, kulturalnym i społecznym,
- j)zapewnia równowagę między rozwojem fizycznym, emocjonalnym i poznawczym,
- k)zapewnia potrzebę ruchu i swobodnej zabawy,
- l)kształtuje postawy prozdrowotne i ekologiczne,
- m)kształci postawy obywatelskie,
- n)przygotowuje do podjęcia nauki w szkole,
- o)współpracuje z rodzicami, wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców,
- p)organizuje sprawne zarządzanie placówką,
- q)analizuje i ocenia efekty swojej pracy,
§7 Priorytety przedszkola
Główne kierunki rozwoju przedszkola w latach 2019/2020:
- Ujawnianie tkwiących w dzieciach zdolności i umożliwienie ich rozwoju.
- Budowanie systemu wartości.
- Kształtowanie odporności emocjonalnej.
- Rozwijanie umiejętności społecznych niezbędnych w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi.
- Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
- Troska o zdrowie i ich sprawność fizyczną.
- Budowanie dziecięcej wiedzy o ich świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się przez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej oraz postawy patriotycznej.
- Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich aktywności i samodzielności.
§8 Katalog metod stosowanych w przedszkolu
(STOSOWANE METODY I FORMY PRACY SĄ NOWOCZESNE I ZAPEWNIAJĄ WYCHOWANKOM ATRAKCYJNY, TWÓRCZY SPOSÓB NA OSIĄGANIE SUKCESÓW ROZWOJOWYCH)
- Metody czynne: metoda samodzielnych doświadczeń,metoda kierowania własną działalnością dziecka,metoda zadań stawianych dziecku,metoda ćwiczeń utrwalających,
- Metody oglądowe: obserwacja i pokaz,osobisty przykład nauczyciela,udostępnianie sztuki, dzieł plastycznych, przedstawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne,
- Metody słowne: rozmowy,opowiadania,zagadki,objaśnienia i instrukcje,sposoby społecznego porozumiewania się,metody żywego słowa,
§9 Sylwetka absolwenta
Absolwent Przedszkola:
Jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych, ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze, potrafi współdziałać w zespole, jest zainteresowany nauką i literaturą, jest samodzielny, jest aktywny w podejmowaniu działań, lubi działania twórcze, jest wrażliwy estetycznie, akceptuje zdrowy tryb życia, ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym, cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska społecznego i przyrodniczego, czuje się Polakiem i Europejczykiem,
§10 Kryteria sukcesu
Zmniejszy się występowanie zachowań niepożądanych u dzieci, szczególnie agresji i konfliktów. Znane i akceptowane będą przez wszystkich prawa dziecka.Wzbogacanie wiedzy i umiejętności dzieci w zakresie edukacji zdrowotnej i przyrodniczej. Wzrośnie poczucie odpowiedzialności za otaczające środowisko.Wzrośnie zadowolenie z zaspokajania potrzeby ruchu u dzieci. Rozwijać się będą zainteresowania dzieci. Wzrośnie wiedza dzieci w zakresie regionu i wychowania obywatelskiego. Nastąpi większa integracja przedszkola z rodzicami. Wzrośnie pozytywne postrzeganie placówki w środowisku lokalnym. Oferta edukacyjna przedszkola będzie wzbogacana i modyfikowana. Wzrośnie skuteczność pracy nauczycieli oraz umiejętność współpracy z innymi. Stałej poprawie ulegać będzie baza przedszkola.
§11 Dalsza praca nad koncepcją
Każdy pracownik zapoznaje się z treścią Koncepcji Pracy Przedszkola. Na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Koncepcja jest analizowana i poddawana ogólnej dyskusji, nanoszone są ewentualne poprawki zgłoszone przez większość nauczycieli. Każdy nowy pracownik otrzymuje egzemplarz Koncepcji. Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu poprawek, innowacji i niedostatków. Rodzice zapoznali się z Koncepcją na zebraniu grupowym w formie ulotek. Treść Koncepcji dostępna jest w formie gazetki dla rodziców, a także na stronie internetowej przedszkola. Rodzice mogą zgłaszać swoje uwagi i sugestie dotyczące Koncepcji.